Een DigiD heb je nodig voor online contact met de overheid. Via je DigiD kan je afspraken met de gemeente en inloggen op je Berichtenbox waarin de e-mails van de overheid staan. Je DigiD gebruik je ook om een afspraak te maken bij de GGD voor een Coronatest of je vaccinatie en voor je Corona Checkapp.
Hoe vraag ik een (nieuwe) DigiD aan
Antwoord:
-
print
Zo vraag je een (nieuwe) DigiD aan
- Ga naarwww.digid.nl en klik op ‘Aanvragen en activeren’
- Klik op de oranje knop ‘Aanvraagformulier DigiD’
- Vul je burgerservicenummer (BSN), geboortedatum en adresgegevens in. Je burgerservicenummer staat op je paspoort, identiteitskaart en je rijbewijs.
- Kies een gebruikersnaam en wachtwoord. Onthoud deze goed want die heb je later nodig om je DigiD te activeren. Zet deze bijvoorbeeld in je wachtwoordmanger of in een wachtwoordenboekje.
- Vul je e-mailadres en telefoonnummer in.
Binnen drie dagen otvang je een brief met een activeringscode.
-
print
Zo activeer je je (nieuwe) DigiD
Gebruik de activeringscode die je per post hebt ontvangen.
- Ga naar www.digid.nl en klik op ‘Code invullen’;
- Klik op het uitklapvenster ‘Activeringscode invoeren’ en vervolgens op de oranje knop ‘Vul de activeringscode in’;
- Log in met je (nieuwe) gebruikersnaam en wachtwoord;
- Neem de activeringscode uit de brief over.
Nu is je (nieuwe) DigiD geactiveerd en kan je (weer) inloggen.