Geklikt op een link in een sms waarin de bank vraagt om je beveiligingsupdate te activeren of gebeld worden door iemand die zicht voordoet als een medewerker van de bank. En vervolgens al je spaargeld kwijt zijn. Klanten van Bunq zijn opvallend vaak het slachtoffer van phishing en spoofing. Dat blijkt uit onderzoek van NOS en NRC.
Klanten van onlinebank Bunq vaak slachtoffer van spoofing
28 slachtoffers raakten in totaal 1,6 miljoen euro kwijt. Gemiddeld 60.000 euro per geval. De aanvallers maken vooral gebruik van twee methodes. In een aantal gevallen stelen ze de inloggegevens en de vereiste gezichtsherkenningsscan van klanten. Zo kunnen ze toegang krijgen tot het account en grote geldbedragen kunnen overboeken.
Wat is spoofing?
Bij spoofing nemen internetcriminelen een valse identiteit aan. Ze doen zich voor als een bank, verzekeringsmaatschappij of overheidsinstantie. Door zich als een bekende afzender voor te doen, proberen ze je persoonlijke gegevens of pincode te bemachtigen, malware op je computer te installeren, of direct geld van je te stelen.
Wat kun je doen tegen spoofing?
- Neem altijd zelf contact op met de bank (of andere organisatie) als je een sms krijgt of gebeld wordt met een verzoek.
- Zoek zelf het nummer op van je bank en bel terug.
- Meld de fraude bij de Fraudehelpdesk*.
- Doe aangifte bij de politie.
- Lees meer over de verschillende vormen van spoofing en hoe je dit kunt herkennen.
*Door op de links te klikken, word je naar de website in de link gestuurd. De link opent automatisch in een nieuw tabblad.