Welke vorm van cybercrime kwam afgelopen maand veel voor? Waar moet je de komende maand extra voor oppassen? In ons cyberbeeld geven we inzicht in de laatste ontwikkelingen.
Cyberbeeld augustus
Patiëntgegevens kunnen uitlekken via AI-chatbots
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft meldingen gekregen van datalekken die ontstonden nadat medewerkers persoonsgegevens van patiënten met een AI-chatbot hadden gedeeld. Een medewerker van een huisartsenpraktijk voerde bijvoorbeeld medische gegevens van patiënten in bij een AI-chatbot. En dan is het onduidelijk wat er met die gegevens gebeurt. Lees meer >
Fraudehelpdesk maakt zich zorgen over groei in helpdeskfraude
De Fraudehelpdesk vindt de groei in de categorie helpdeskfraude ronduit zorgwekkend. Bij helpdeskfraude noemen de online criminelen een niet bestaand probleem waarbij het slachtoffer zogenaamd geholpen gaat worden. Deze vorm van helpdeskfraude groeit sterk. In januari t/m juni 2024 ontving de Fraudehelpdesk 1759 meldingen t.o.v. 797 meldingen in dezelfde periode vorig jaar. Ook het gezamenlijke schadebedrag ligt fors hoger dan vorig jaar. Dit jaar is dat € 4.836.070 (van januari t/m juni) t.o.v. € 1.022.806 in dezelfde periode vorig jaar.
Bij maar liefst 26% van het schadebedrag bij bankhelpdeskfraude ging het om Bunq. Dit enorme schadebedrag is verdeeld over slechts 4% van de meldingen van bankhelpdeskfraude. Dat betekent dat de schade per slachtoffer gemiddeld bijna € 22.000 is.
Campagne Nederlandse Vereniging van Banken: Herken fraude. Voorkom fraude
Online criminelen hebben steeds sneller nieuwe methodes om geld of persoonlijke gegevens te stelen. De Nederlandse Vereniging van Banken is daarom een campagne gestart die mensen helpt om fraude te herkennen en te voorkomen. Lees meer >
Consumentenbond: ‘Webwinkels die gebruikmaken van dropshipping houden zich vaak niet aan de regels’
Webwinkels die gebruikmaken van dropshipping houden zich vaak niet aan de regels. Dat meldt de Consumentenbond*. De webshops hebben bijvoorbeeld het product niet op voorraad en laten de leverancier vanuit het buitenland je bestelling naar je opsturen. Lang niet elke dropshipper is een oplichter, maar bij dropshippers is wel relatief vaak iets mis. Zo zijn er bijvoorbeeld problemen met de levertijd, de kwaliteit van de producten en retourneren. En soms krijg je helemaal niet wat je dacht te hebben besteld.
*Door op de link te klikken, word je naar de website in de link gestuurd. De link opent automatisch in een nieuw tabblad.