SluitenZoeken sluiten

Cyberbeeld december

15-01-2025

Welke vorm van cybercrime kwam afgelopen maand veel voor? Waar moet je de komende maand extra voor oppassen? In ons cyberbeeld geven we inzicht in de laatste ontwikkelingen.

Fraudehelpdesk benadrukt creativiteit van online criminelen

De Fraudehelpdesk ontving in 2024 gemiddeld 280 meldingen per dag, en de vormen van online fraude liepen erg uiteen. Daarom blikt de Fraudehelpdesk in december terug op het afgelopen jaar, door de creativiteit van online oplichters te benadrukken. Zij zien namelijk dat er niet één standaard manier van oplichting is, want fraudeurs kunnen hun methode aanpassen per slachtoffer. De Fraudehelpdesk roept mensen dus op om óók in 2025 alert te zijn en valse websites, apps of andere manieren van oplichting te melden.

Lees meer

In 2024 heeft bijna de helft van consumenten problemen gehad met online bestellingen

Uit onderzoek van het bedrijf Klarna blijkt dat bijna de helft van de consumenten (47 procent) dit jaar te maken heeft gehad met problemen bij online bestellingen. Dit gaat over niet-bezorgde bestellingen of artikelen die niet overeenkwamen met de beschrijving. Deze consumenten zijn waarschijnlijk slachtoffer geworden van aankoopfraude.

Er zijn verschillende manieren waarop je valse of onbetrouwbare webshops kunt herkennen, zoals online reviews. Op ScamCheck vind je meer informatie en een tool om online fraude te herkennen en voorkomen.

Lees meer

Phishingmails over abonnement van Disney+

In december is er een alert gepubliceerd door Opgelicht?! over een phishingmail van de streamingsdienst Disney+. In de mail wordt beweerd dat het verlengen van het abonnement voor 2025 is mislukt. Door te klikken op de link zou je gegevens kunnen controleren en invullen om het abonnement voort te zetten in het nieuwe jaar. Deze mail is nep, en Opgelicht?! waarschuwt daarom voor online oplichting. Tips over het herkennen van nepmails vind je op www.veiliginternetten.nl

Lees meer

Smishingberichten uit naam van de Belastingdienst

Opgelicht?! meldt dat er valse sms-berichten werden verstuurd in december, uit naam van de Belastingdienst. In de valse sms-berichten stond dat de ontvanger een bedrag moest betalen voor het eind van december 2024. Om te betalen moest de ontvanger klikken op een link. Dit wijst erop dat de sms een poging tot oplichting is. Op de website van Opgelicht?! staan tips voor het herkennen van smishing.

Lees meer

Steeds meer slachtoffers van infostealers

Uit onderzoek blijkt dat steeds meer mensen een infostealer-virus op hun telefoon of PC hebben. Infostealers stelen persoonlijke gegevens door mee te kijken in je onlineactiviteiten. Dit virus kan ook cookies stelen, waarmee oplichters gemakkelijk kunnen inloggen op je accounts. Omdat infostealers lastig te herkennen zijn en op verschillende plekken verstopt kunnen zitten, neemt het aantal slachtoffers toe. Als je apparaat eenmaal besmet is, is het moeilijk om een infostealer te herkennen. Belangrijke manieren om een virus te voorkomen zijn het updaten van je apparaten, het gebruik van een virusscanner en het vermijden van illegale software.

Lees meer

Coolblue krijgt een boete voor het plaatsen van cookies

Uit onderzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) blijkt dat Coolblue in 2020 via cookies persoonsgegevens van webshopbezoekers verzameld heeft zonder dat zij daarvoor expliciet toestemming hadden gegeven. Coolblue, ging ervan uit dat bezoekers instemden met het verzamelen van persoonsgegevens, maar dat is wettelijk niet toegestaan. Ook mogen de vakjes voor toestemming voor cookies niet vooraf worden aangevinkt volgens de AVG. De AP geeft Coolblue daarom een boete van 40.000 euro.

Cookies worden gebruikt door websites en webshops om persoonlijke voorkeuren van hun bezoekers bij te houden. Als bezoeker moet je altijd worden geïnformeerd over cookies, en je moet toestemming geven.

Lees meer