Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, krijgt mogelijk een boete omdat het bedrijf de Europese regels rondom het gebruik van persoonlijke data van gebruikers overtreedt.
Facebook en Instagram overtreden regels persoonlijke data
De Europese Commissie heeft vastgesteld dat Meta niet voldoet aan de Wet digitale markten (DMA). Het bedrijf biedt gebruikers momenteel slechts twee keuzes: akkoord gaan met het delen van persoonlijke informatie voor advertenties, of betalen voor advertentievrije apps.
Gratis alternatief
Volgens de DMA ontbreekt hier een derde optie. Gebruikers moeten ook toegang krijgen tot een gelijkwaardig gratis alternatief voor Facebook en Instagram, waarbij minder persoonlijke data wordt verzameld. In dit geval zouden er nog steeds advertenties worden getoond, maar deze zouden veel minder gepersonaliseerd zijn.
Mogelijke boete
Nu de Commissie Meta heeft geïnformeerd over de overtreding van de regels, kan het bedrijf hiertegen bezwaar indienen. Als Meta zijn beleid niet goed genoeg kan verklaren en geen verbeteringen doorvoert, kan het bedrijf een boete opgelegd krijgen die kan oplopen tot 10 procent van de wereldwijde jaaromzet. Deze boete kan zelfs oplopen tot 20 procent bij herhaalde overtredingen.