Geldezels en bankhelpdeskfraude: NVB en Banken lanceren nieuwe campagne
De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en de gezamenlijke banken zien dat online fraudeurs nog steeds regelmatig toeslaan. Jongeren worden gebruikt als geldezel, en oudere generaties worden telefonisch opgelicht door zogenaamde bankmedewerkers. De NVB introduceert deze twee soorten fraude in de campagne Herken fraude. Voorkom fraude.
Geldezels en bankhelpdeskfraude
Een geldezel is iemand die (onbedoeld) geld witwast voor een crimineel door de bankrekening of pinpas uit te lenen. Je bent hier zelf ook strafbaar. Bij bankhelpdeskfraude doet een crimineel zich voor als een bankmedewerker die vraagt om jouw persoonlijke gegevens, om geld van je rekening te stelen.
Maak een melding van fraude
Zorg dat je nooit persoonlijke (bank)gegevens met iemand deelt, of je pinpas of creditcard aan iemand anders geeft. Als je een nepmail of neptelefoontje ontvangt, kun je dit ook vaak melden bij de organisatie die wordt nagedaan. Voor een overzicht kun je kijken op Hoe en waar kan ik een nepmail of neptelefoontje melden? (veiliginternetten.nl).
Als je toch slachtoffer bent geworden van online fraude, kun je het volgende doen:
- Bel de politie op 0900-8844;
- Maak een anonieme melding via 0800-7000 of via meldmisdaadanoniem.nl*;
- Meld het bij je eigen bank;
- Als je geldezel bent, kun je terecht op de website van Slachtofferhulp*
- Bij bankhelpdeskfraude kun je een melding doen bij de Fraudehelpdesk*
Fraudevormen
Naast geldezels en bankhelpdeskfraude bestaan er meer soorten online fraude. Er zijn gelukkig manieren waarop je fraude kunt herkennen en voorkomen. Belangrijke informatie over online fraude kun je vinden op de campagnepagina Voorkomfraude.nl*.
*Door op de links te klikken, word je naar de website in de link gestuurd. De link opent automatisch in een nieuw tabblad